Aktualności

Branża Transportu Drogowego i Municypalnego

Dnia 05.11.2024 odbyła się tym razem On-Line Branża Transportu Drogowego i Municypalnego przy Forum Związków Zawodowych.

W związku z trwającymi pracami nad nowelizacją Ustawy o transporcie drogowym oraz innymi przepisami, zgłasza się do nas coraz więcej grup zawodowych, które oczekują zmian w prawie.

Dzięki takim spotkaniom udało nam się wprowadzić ochronę prawną przewidzianą dla Funkcjonariusza Publicznego dla kierowców i motorniczych – to ogromne osiągnięcie, z którego jesteśmy bardzo dumni!
Prace wciąż trwają, a my nie spoczywamy na laurach!

Poniżej znajdziecie pismo do Ministerstwa Infrastruktury, podpisane przez Przewodniczącą FZZ, Panią Dorotę Gardias, które jest krokiem do zapisania naszych propozycji w nowelizowanej ustawie.
Mowa w nim o kontrolerach biletów.

Drugie pismo to ważne zapytanie interpretacyjne skierowane do Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej. W tym dokumencie zwracamy się o interpretację przepisów w kontekście ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców.

Procedury wymagają czasu, ale – jak pokazuje przykład udanej nowelizacji ustawy dającej ochronę prawną przewidzianą dla Funkcjonariusza Publicznego dla kierowców i motorniczych i drużyn konduktorskich – cierpliwość przynosi efekty.


Ciąg dalszy akcji informacyjnej
„Funkcjonariusz Publiczny”

Cały czas staramy się w różny sposób nagłaśniać i naświetlać zarówno pasażerom jak i służbą miejskim informację o przysługującej prowadzącym pojazdy w komunikacji miejskiej ochronie prawnej jaką dała nam nowelizacja ustawy o Funkcjonariuszu Publicznym. Akcja jak i sama ustawa ma cel prewencyjny, chcemy żeby kierowcy autobusów i motorniczowie czuli się bezpieczni w trakcie wykonywania swojej pracy.
W dwóch miastach: Koszalinie i Głogowie przewodniczącym OZZKiM udało się przekonać włodarzy miast i prezesów Komunikacji Miejskiej do zawieszenia plakatów o Funkcjonariuszu Publicznym pod hasłem „Bezpieczny Kierowca = Bezpieczny Pasażer” wewnątrz autobusów. W Poznaniu plakaty zrobione w porozumieniu z MPK zawisły na wszystkich zajezdniach i końcówkach komunikacyjnych, a informacja dla pasażerów wyświetlana jest na ekranach wewnątrz pojazdów.
Zachęcamy do podobnych akcji w innych miastach, możemy pomóc w zrobieniu plakatów w barwach i z logiem komunikacji miejskiej pod konkretne miasta.

Koszalin

Głogów


Targi TRANSEXPO Kielce
16 – 18 października 2024

Największe w Polsce targi branżowe transportu zbiorowego odbyły się w dniach 16-18 października w Kielcach. Wzięliśmy udział w tym wydarzeniu wraz z koleżankami i kolegami reprezentującymi OZZKiM z całej Polski, spotkaliśmy się na Targach, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć najnowsze trendy i innowacje w komunikacji miejskiej.
Odbyliśmy szereg rozmów i spotkań zarówno z wystawcami, przedstawicielami Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, jak i specjalistami oraz ekspertami zarządzającymi Komunikacją Miejską.

W czasie targów odbyła się konferencja Solarisa, którego zeroemisyjny przegubowy autobus wodorowy Solaris Urbino 18 hydrogen – zdobył prestiżowy tytułu „Bus of the Year 2025”.
Swoje show zrobiła także Polska firma PILEA odsłaniając na targach swój najnowszy autobus ARP E-VEHICLES – 12 metrowy bez wieży.
Nowym trendem jest duża ilość wystawców z Chin. Szczególną uwagę zwróciliśmy na mały autobusik King Long w pełni elektryczny, praktycznie bez zwisów z przodu i tył, który doskonale nadaje się do obsługi krótkich linii dowożących ludzi z osiedli i wąskich dróg. Autobus ten ma jedne duże drzwi odskokowo przesuwne po środku z platformą i miejscem na wózek. Kabina kierowcy jest zamknięta i przeszklona na całej szerokości autobusu z wygodnym wyjściem po środku.

TRANSEXPO to nie tylko autobusy, ale także najnowsze systemy biletowe, infrastruktura przystankowa, części i wyposażenie autobusów.


Branża Transportu Drogowego i Municypalnego
Ślesin 09.10.2024

W dniu 9 października w Ślesinie odbyło się spotkanie w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego. Zebrania otworzył przewodniczący Andrzej Arntd od omówienia sytuacji w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Następnie nasi przedstawiciele w zespole Rady Dialogu Społecznego przy ministrze Transportu Andrzej Janiszczak z Poznania i Waldemar Węgłowski z Wrocławia przedstawili propozycje tematów na spotkanie w RDS. Odbyła się rzeczowa dyskusja na tematy związane z bieżącymi problemami w komunikacji miejskiej.


Forum Związków Zawodowych woj. Wielkopolskiego
27.06.2024 Poznań

W dniu 27 czerwca 2024 odbyły się obrady Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych woj. Wielkopolskiego. Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych reprezentowany był przez Andrzeja Janiszczaka, Michała Kruszonę i Tomasza Figasa. Po przywitaniu członków Zarządu przez przewodniczącego Krzysztofa Małeckiego przyjęliśmy jednogłośnie porządek obrad. Przekazana została informacja na temat posiedzenia Zarządu Głównego FZZ oraz prezydium ZW FZZ. Omówiliśmy podejmowane działania w ramach Forum, następnie wystąpił Andrzej Janiszczak, który zdał relację z marcowego posiedzenia ZG FZZ zorganizowanego w Krynicy Zdrój.

Następnie wysłuchaliśmy informacji z posiedzeń Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Poznaniu na których poruszany był temat oświaty i Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Kolejnym tematem było pozyskiwanie funduszy europejskich dla organizacji związkowych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027”
Następnie rozpoczęła się dyskusja o problemach i sposobie ich rozwiązywania w ramach branżowych organizacji związkowych występujących w przedsiębiorstwach wielkopolski. Swój głos zabrali przedstawiciele Policji, Pielęgniarek i Położnych, Straży Granicznej, Poczty Polskiej, ZUSu i MPK. W tej części spotkania nasz przewodniczący Andrzej Janiszczak naświetlił trudną sytuację naszego przedsiębiorstwa spowodowaną brakami kadrowymi.
Przeprowadziliśmy także dyskusje na temat koniecznych zmian w Kodeksie Pracy, minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz stawki godzinowej od 2025 roku.
W przerwach odbyliśmy także wiele owocnych rozmów kuluarowych, które przełożą się w przyszłości na konkretne działania naszej organizacji w ramach Forum Związków Zawodowych.

Obrady zakończyło szkolenie z zakresu ewidencji czasu pracy pracowników delegowanych do pracy w Związkach Zawodowych, także tych zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy na czas kadencji w zarządzie organizacji związkowej. Okazuje się, że w każdym zakładzie sytuacja wygląda nieco inaczej, głównie ze względu na specyfikę i organizację pracy w danej firmie.


Obrady Zarządu Głównego OZZKiM – Łódź 21.06.2024

W dniu 21 czerwca 2024 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Spotkanie otworzył przewodniczący Grzegorz Buksa, a po stwierdzeniu kworum i przyjęciu porządku obrad sprawozdanie z poprzedniego zebrania przedstawiła sekretarz Agnieszka Siwiera. Protokół z jubileuszowego posiedzenia zarządu został zatwierdzony. Następnie głos zabrał Andrzej Janiszczak, który omówił dalsze działania w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego, której nowym przewodniczącym jest Andrzej Arntd z Bydgoszczy. Są to tematy związane z pracą prowadzących, zmianą w ustawie o Transporcie Drogowym dotyczącą przerw oraz zmianami w Kodeksie Pracy. Zgodnie z nurtem ogólnoeuropejskim dąży się do zmniejszenia liczby godzin i dni pracy w ramach tz. work-life balance, pierwsze próby zmniejszenia liczby dni pracy z 5 do 4 tygodniowo podjęte będą od lipca w urzędzie w Lesznie i w zależności od wyników mogą zostać rozszerzone na cały kraj.
Jako strona społeczna oczywiście w pełni popieramy zmiany idące w tym kierunku.

Ciekawostką jest także wyrok TSUE w sprawie przerw dobowych i tygodniowych dla prowadzących, będziemy wnikliwie obserwować i naciskać na implementacje tych zapisów prawa unijnego do Polskich przepisów.
Następnym punktem spotkania była relacja z Komisji BHP i Nadzorów Ruchu w której uczestniczyli Andrzej Janiszczak i Michał Kruszona.
W drugiej części obrad dołączyli do nas Krzysztof Stasiorowski i Jakub Czech przedstawiciele nowo powstałej organizacji związkowej z Torunia. Zarząd Główny podjął jednogłośnie uchwałę przyjmując Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych przy MZK w Toruniu w nasze struktury, a związkowcy z Torunia podpisali naszą uchwałę stając się tym samym częścią naszej organizacji.

Przeprowadziliśmy rzeczową dyskusję z przedstawicielami nowo przyjętej organizacji z Torunia, przekazaliśmy im swoją wiedzę i doświadczenia z pracy związkowej. Ponieważ są to młodzi pełni zapału ludzie wierzymy, że uda im się przebić i przyciągnąć do siebie dużą liczbę wartościowych członków z którymi stworzą silną i niezależną organizację związkową walczącą o prawa pracowników MZK w Toruniu. Owocne i pełne nowych pomysłów spotkanie zakończyliśmy wspólnym pamiątkowym zdjęciem, które przedstawicielom organizacji z Torunia będzie przypominać dzień wstąpienia w nasze szeregi.


Forum Związków Zawodowych woj. Dolnośląskiego
19.06.2024 Karpacz

W dniu 19 czerwca 2024r w Karpaczu odbyło się Posiedzenie Forum Związków Zawodowych Województwa Dolnośląskiego.
OZZKiM reprezentowała Nasza sekretarz Agnieszka Siewiera.

Podczas spotkania poruszono wiele istotnych spraw pracowniczych, Forum Dialogu Społecznego, zadano dużo istotnych pytań, przeprowadzono rzeczowe dyskusje nad problemami, które próbujemy rozwiązać. 
Zaangażowanie we wszystko co robimy wspólnie i ciężka praca są kluczowym fundamentem Naszego wspólnego sukcesu. 

Miło było spotkać się z przedstawicielami Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP Wrocław, Markiem Saberniakiem oraz Waldemarem Węgłowskim, który został rekomendowany do Rady Rynku Pracy Województwa Dolnośląskiego. Gratulujemy i życzymy owocnej pracy. 

Przypomnijmy, że OZZKiM wraz z ZZPKM w RP jesteśmy przedstawicielami Branży Transportu Drogowego i Municypalnego przy Forum Związków Zawodowych, gdzie wspólnie forsujemy projekty, które swoje odzwierciedlenie mają w rozporządzeniach i ustawach.


IGKM Komisja BHP i Nadzorów Ruchu 13-14.06.2024

W dniach 13 i 14 czerwca w Gdańsku odbyła się organizowana przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej Komisja BHP i Nadzorów Ruchu w której nasi przedstawiciele Andrzej Janiszczak i Michał Kruszona brali aktywny udział.
Pierwszego dnia Komisja BHP pod przewodnictwem Pani Sylwii Wąsowicz (kierownik działu BHP MPK Poznań) skupiła się na problemach związanych z procedurami postępowania przy wkolejeniach wagonów tramwajowych oraz wypadkami przy pracy. Wykład na temat wypadków przy pracy – studium przypadków wygłosił przedstawiciel Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku Pan Tomasz Czajka.
W tym samym czasie Komisja Nadzorów Ruchu pod przewodnictwem Arnolda Nowaka (Nadzór Ruchu MPK Poznań) omawiała dodatkowe czynności pracowników Nadzoru Ruchu poza czynnościami operacyjnymi przy obsłudze zdarzeń wypadkowo kolizyjnych, sposób ewidencji i wyciągania konsekwencji wobec prowadzących pojazdy.

Kolejnego dnia na Komisji BHP swoją prezentację dotyczącą platform i kanałów przeglądowych przedstawiła firma KRAUSE. Następnie odbyła się prezentacja firmy SOSNOWSKI dotycząca urządzeń do obsługi kół i wyposażenia zajezdni. Swoje wystąpienie dotyczące nowoczesnej hali dla autobusów wodorowych znajdującej się w Poznaniu na zajezdni autobusowej Warszawska wygłosili przedstawiciele MPK Poznań pod przewodnictwem kierownik BHP Pani Sylwii Wąsowicz. Ostatnią pozycją tego dnia była prezentacja przedstawicielki firmy ITTURI dotycząca ubrań roboczych oraz kamizelek odblaskowych do poruszania się po terenach zajezdni.
Drugiego dnia Komisja Nadzorów Ruchu zajęła się omówieniem współpracy pomiędzy spółkami komunikacji miejskiej, a innymi komórkami w zakresie doraźnej i długofalowej poprawy infrastruktury i organizacji ruchu. Skupiono się nad zdarzeniami i zagrożeniami występującymi w Komunikacji Miejskiej oraz rozważono scenariusze dotyczące wojny – studium przypadku.


Branża Transportu w Forum Związków Zawodowych

W dniu 29 maja 2024 w siedzibie Forum Związków Zawodowych na ul. Sobieskiego 102 w Warszawie odbyło się spotkanie Branży Transportu Drogowego i Municypalnego. Przy obecności przewodniczącej FZZ Pani Doroty Gardias przyjęta została rezygnacja Stanisława Taube z pełnionej funkcji przewodniczącego Branży Transportu. Natłok obowiązków w pracy dla FZZ i spółki Forum Invest spowodował rezygnację z dotychczasowego stanowiska. Następnie jednogłośnie wybrano nowego przewodniczącego Branży Transportu, którym został Andrzej Arndt z Bydgoszczy. Wiceprzewodniczącym nadal jest członek Zarządu Głównego OZZKiM Andrzej Janiszczak z Poznania.

W dalszej części spotkania zostały omówione tematy związane z pracą prowadzących.

Są to między innymi:

  • kończące się vacatio legis rozporządzenia BHP zmieniające warunki sanitarno – higieniczne prowadzących,
  • czas pracy kierowcy i próba zmniejszenia limitu godzin pracy prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej,
  • informacja do Komendanta Głównego Policji w sprawie przypomnienia policjantom, że prowadzący w komunikacji miejskiej korzystają z ochrony przysługującej funkcjonariuszowi publicznemu w czasie wykonywania czynności zawodowych,
  • zmiany w kodeksie pracy.

Wybrany został także skład przedstawicieli Branży Transportu Drogowego i Municypalnego na spotkanie z minister rodziny, pracy i polityki społecznej.


Zarząd Główny oraz jubileuszowy Walny Zjazd Delegatów
11-12 kwietnia 2024

W dniu 11.04.2024 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM poprzedzające Walny Zjazd Delegatów. W trakcie obrad Zarząd skupił się na przygotowaniach do obchodów 15-lecia Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Rozpatrzone zostały wnioski o odznaczenia dla zasłużonych członków skierowane przez organizacje. Zarząd Krajowy jednogłośnie przyznał tytuł Delegata Honorowego dla Stanisława Drzewieckiego, który wieloletnim wkładem pracy związkowej przysłużył się zarówno bezpośrednio naszej organizacji jak i wszystkim pracownikom komunikacji miejskiej, którzy korzystają z ustaw i przepisów do których powstania przyczynił się Stanisław Drzewiecki.
W następnej części spotkania omówione zostały dalsze działania w ramach Branży Transportu.
Relację z Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych, które odbyło się w Krynicy przedstawili Andrzej Janiszczak i Grzegorz Buksa.
W trakcie prac Zarządu Głównego weryfikację dokumentacji przeprowadziła Komisja Rewizyjna, po zakończeniu której, przewodniczący Zbigniew Radko zdał sprawozdanie z kontroli finansów związku.

Dnia 12.04.2024 o godzinie 10 rozpoczął się jubileuszowy Walny Zjazd Delegatów połączony z obchodami 15-lecia istnienia Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Na zjeździe stawiła się większość z zaproszonych gości i prawie wszystkie (brak organizacji z Kołobrzegu) organizacje związkowe. Po otwarciu zebrania na przewodniczącego zjazdu wybrany został Andrzej Staniszewski, wybrano także protokolanta oraz komisję skrutacyjną.
Po stwierdzeniu prawomocności Walnego Zjazdu Delegatów oraz zatwierdzeniu porządku obrad sprawozdanie Zarządu Związku za rok 2023 wygłosił przewodniczący Grzegorz Buksa. Delegaci po wysłuchaniu sprawozdania i krótkiej rzeczowej dyskusji udzielili jednogłośnie absolutorium dla Zarządu Głównego OZZKiM. Następnie przewodniczący Komisji Rewizyjnej Zbigniew Radko odczytał sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie Komisji Rewizyjnej. Delegaci w czasie głosowania udzielili absolutorium dla Komisji Rewizyjnej.
Walny Zajazd Delegatów podjął uchwałę o przyznaniu tytułu Honorowego Członka Zarządu dla Stanisława Drzewieckigo.
Następnym punktem spotkania było podsumowanie 15-lecia istnienia OZZKiM.
Andrzej Janiszczak w swoim wystąpieniu przedstawił najważniejsze działania i sukcesy naszej organizacji. Ponieważ w czasie Walnego Zjazdu Delegatów nie udałoby się wymienić i szczegółowo opisać wszystkich dokonań jakie przez 15 lat udało się osiągnąć w ramach naszego związku Andrzej Janiszczak skupił się na najważniejszych z nich. Największy sukces to niewątpliwie wprowadzenie nowelizacji do ustawy o emeryturach pomostowych, która przez te wszystkie lata przechodziła przez różne stadia, emerytury pomostowe miały być wygaszane, by w końcu po latach ciężkiej pracy nad całym procesem legislacyjnym zakończyć z dyskryminacją osób pracujących w warunkach szczególnych. Kolejnym dużym sukcesem jest wprowadzenie ochrony prawnej dla prowadzących w komunikacji miejskiej pod postacią statutu Funkcjonariusza Publicznego, wprowadzenie w życie Rozporządzenia w sprawie punktów sanitarno-socjalnych, korzystne zmiany w kodeksie pracy i wiele innych mniejszych i większych sukcesów prowadzących do poprawy warunkach pracy i płacy w komunikacji miejskiej.
Po krótkiej przerwie nastąpiło wręczenie z rąk Zarządu Głównego wyróżnień i odznaczeń związkowych dla zasłużonych członków z okazji 15-lecia istnienia OZZKiM.


Następnym punktem programu był tort z logiem naszej organizacji oraz lampka szampana w barwach OZZKiM. Tym miłym słodkim akcentem zakończyliśmy uroczysty jubileuszowy Walny Zjazd Delegatów.

Akcja Funkcjonariusz Publiczny na TikTok

Powstał pierwszy z filmików na tiktok promujący ochronę przewidzianą dla funkcjonariusza publicznego na rzecz prowadzących autobusy i tramwaje w komunikacji miejskiej. Jest to wspólne przedsięwzięcie ludzi z całej Polski dla poprawy bezpieczeństwa kierowców i motorniczych.

https://www.tiktok.com/@_marcelka_be/video/7341098725802036513

Bezpieczny Kierowca/Motorniczy = Bezpieczny Pasażer

W związku z powtarzającymi i nasilającymi się w ostatnim czasie incydentami między innymi we Wrocławiu, Gorzowie Wielkopolskim czy Katowicach, wznawiamy naszą kampanię informacyjną odnośnie ochrony przewidzianej dla Funkcjonariusza Publicznego dla prowadzących w Komunikacji Miejskiej. Działania mają na celu naświetlenie sytuacji prawnej zarówno grupie prowadzących jak i pasażerów oraz służb, które pomimo prawie roku od wprowadzenia ustawy czasami nadal nie zostały w pełni przeszkolone i działają nie zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wykonując swoje obowiązki zarówno kierowcy autobusów miejskich jak i motorniczy w tramwajach starają się dbać o bezpieczeństwo pasażerów i porządek zgodnie z zapisami w regulaminach przewozów, niestety sami często tego bezpieczeństwa są pozbawieni.

Wypowiedź dla TVN naszego przewodniczącego Grzegorza Buksy: „Osobiście znam tego kierowcę. Ma wieloletnie doświadczenie. Może czasem reaguje impulsywnie, jak w autobusie dzieje się coś niezgodnego z przepisami. Moim zdaniem zachował się bardzo dobrze i został publicznie skazany. To my, kierowcy, odpowiadamy za zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów. Jakby dziecko wypadło z wózka, kierowca byłby winny – mówi Grzegorz Buksa z Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych … Kierowca komunikacji publicznej jest funkcjonariuszem publicznym. Jeśli ktoś go pomówi, może za to odpowiadać karnie – komentuje związkowiec, podkreślając, że przewoźnik powinien bronić kierowców, zamiast wskazywać publicznie jego winę bez wyjaśnienia sprawy.” Cały artykuł znajduje się pod tym linkiem: Katowice. Pasażerka zwyzywała kierowcę, przewoźnik go ukarał – TVN24

Aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców przygotowaliśmy plakat (umieszczony także na mediach społecznościowych), można go wykorzystać elektronicznie lub wydrukować np. na gazetkę związkową.


Posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM – Łódź 01.02.2024

Pierwsze w 2024 roku obrady Zarządu Głównego OZZKiM odbyły się pierwszego lutego w siedzibie Związku w Łodzi. Po otwarciu zebrania, stwierdzenia kworum i przyjęciu porządku obrad zatwierdzono protokół z poprzedniego zebrania.

Zarząd Związku omówił przygotowane przez Andrzeja Janiszczaka wystąpienie w sprawie zmian w Kodeksie Pracy. Główne interesujące nas kwestie to czas pracy i nowe przerwy, kontrola trzeźwości pracowników oraz nadgodziny w przypadku pracowników nie pełnoetatowych w odniesieniu do wyroku TSUE.

Zgodnie z ustawą o czasie pracy przerwy zostały zapisane w rozdziale 4a art. 31b oraz Rozporządzeniu Ministra Transportu o warunkach sanitarno-socjalnych. Po ostatniej nowelizacji Kodeksu Pracy w art.134 nastąpiły zmiany – zostały dodane przerwy. Przerwy o których mowa, wlicza się do czasu pracy. Pozostaje pytanie czy nowa przerwa zawarta w Kodeksie Pracy jest dla prowadzących pojazdy w komunikacji miejskiej dodatkową trzecią przerwą czy zrównuje wszystkich pracowników i daje im takie samo prawo jak prowadzącym?

Dotychczas kontrola trzeźwości nie miała umocowania prawnego i pracodawcy przeprowadzali je pomimo braku takiego zapisu naginając prawo działając jednak w słusznej sprawie. Ze względu na brak uregulowania prawnego przestępcy (nietrzeźwi kierowcy) mieli możliwość odwołania się do sądu pracy, gdzie nieraz udawało im się wygrać sprawę i zostawali przywracani do pracy. Było to wysoce niemoralne we współżyciu społecznym więc jako Strona Społeczna wraz IGKM wystąpiliśmy do właściwego ministerstwa o uregulowanie prawne. Po nowelizacji Kodeksu Pracy od lutego 2023 roku zostało to wpisane do Kodeksu Pracy – uregulowane prawnie.

Zgodnie z Kodeksem Pracy za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia, pracownikowi przysługuje dodatek w odpowiedniej wysokości. Należy jednak podkreślić, że w przypadku pracowników niepełnoetatowych kwestia ta kształtuje się nieco inaczej. W ich sprawie wypowiedział się ostatnio TSUE. Z jego orzeczenia wynika, że pracownicy nie pełnoetatowi nie mogą być traktowani gorzej niż pracownicy świadczący w pełnym wymiarze czasu pracy. Na przykład: pracodawca ustalił próg godzinowy na poziomie 120 godzin. Jego przekroczenie uprawnia do podwyższenia stawki o 10%. Pracownik X , zatrudniony na pełen etat, wykonujący pracę w obowiązującym go wymiarze otrzyma wyższe wynagrodzenie niż nie – pełnoetatowiec pracujący w swoim wymiarze. Pracownik Y , zatrudniony na pół etatu, musi z kolei przepracować kilkadziesiąt godzin więcej niż to wynika z jego wymiaru czasu pracy, aby otrzymać wynagrodzenie według podwyższonej stawki. TSUE rozstrzygnął, że w takiej sytuacji progi godzinowe, uprawniające do podwyższonej stawki wynagrodzenia zasadniczego powinny być proporcjonalnie obniżone dla osób które pracują w niepełnym wymiarze czasu. A w myśl Polskiego prawa jest to uregulowane w art.151 §5kp. I oczywiście wyrok TSUE nie zmienia dotychczasowych przepisów prawa i nie dotyczy dotyczy kwestii nadgodzin ani nie zmienia on bezpośrednio interpretacji i stosowania przepisów w tym zakresie. Rozpoczął on jednak dyskusję czy obecnie obowiązujący stan prawny powinien ulec zmianie. Jeśli pracownicy zdecydowali by się wnieść powództwo o wypłatę stosownego dodatku, teoretycznie mogli by oni objąć zakresem swoich żądań czas do 3 lat wstecz – tyle bowiem wynosi okres przedawnienia roszczeń pracowników względem pracodawcy. Teoretycznie, ponieważ dopóki obowiązywać będzie art.151 §5KP w obecnym brzmieniu brak jest podstaw do żądania dodatku za pracę ponadwymiarową na zasadach za nadgodziny. Na dzień dzisiejszy sąd uznaje że zgodnie z wyrokiem TSUE art.151 §5 KP ma charakter dyskryminacyjny i prawo do nadgodzin należy się. Jednakże orzeczenia TSUE nie wywołują skutku w postaci utraty mocy obowiązywania przepisów krajowych. W takiej sytuacji pracownicy mogą jedynie żądać od skarbu państwa odszkodowanie w związku z obowiązywaniem przepisu niezgodnego z przepisami unijnymi i to tylko w sytuacji , w której TSUE orzekł by że art.151§5kp jest z tymi przepisami niezgodny.

W dalszej części omówione zostały przygotowania do Jubileuszowego 15 Zjazdu Delegatów.

Rozparzona została także propozycja dotycząca zapraszania na Zarządy Główne przewodniczących organizacji związkowych, nie będących częścią Zarządu Głównego. Ustalono, że nie zmieniamy zasad obowiązujących, na zebranie może być zaproszony każdy przedstawiciel związku, który wyśle do Zarządu Głównego maila z informacją o problemie w zakładzie. Po pozytywnym rozpatrzeniu Zarząd Główny zaprasza konkretną organizację na spotkanie lub może przyjechać do tej organizacji.

Relację z Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych przedstawili Andrzej Janiszczak wraz z Grzegorzem Buksą.

W wolnych głosach zajęliśmy się problemem, który może czekać w najbliższym czasie prowadzących w komunikacji miejskiej, a mianowicie Bezpieczeństwa w Transporcie Publicznym pod względem zamachów terrorystycznych. Przyczynkiem do tej rozmowy było wydanie przez UITP działające w Unii Europejskiej przy udziale ZTM Warszawa dwóch publikacji: „Poradnik Kierowcy dotyczący Bezpieczeństwa w Transporcie Publicznym” oraz „Podręcznik Zarządzania Procedurami Szkoleniowymi w Transporcie”.

Obrady zakończyło sprawozdanie Komisji Rewizyjnej po kontroli finansów OZZKiM.


Kontrola finansów OZZKiM przez Komisję Rewizyjną Łódź 01.02.2024

W dniu 01.02.2024 w Łodzi odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej w biurze rachunkowym Patex prowadzącym dokumentację księgową Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Komisja w pełnym składzie pod przewodnictwem Zbigniewa Radko z Sosnowca nie stwierdziła uchybień i błędów w prowadzeniu dokumentacji. 


Posiedzenie Zarządu Głównego FZZ 22.01.2024

W dniu 22.01.2024 w Warszawie odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych. W spotkaniu udział wzięli członkowie Zarządu Głównego OZZKiM Grzegorz Buksa i Andrzej Janiszczak. Tematem przewodnim posiedzenia były sposoby pozyskania funduszy europejskich na szkolenia dla organizacji związkowych. Na spotkaniu omówione zostały także bieżące sprawy organizacyjne Forum Związków Zawodowych.


Nowy numer konta bankowego

Decyzją Zarządu Głównego OZZKiM zmieniony został bank obsługujący naszą organizację.

W związku z sytuacją finansową naszego Związku postanowiliśmy poszukać tańszej alternatywy dla Alior Banku w którym dotychczas mieliśmy konto.

Po sprawdzeniu różnych opcji w dostępnych instytucjach finansowych najtańszą, a zarazem w pełni nam odpowiadającą ofertę przedstawił nam Bank BNP Paribas.

Nowy numer rachunku bankowego do rozliczeń związku funkcjonować będzie od stycznia 2024.

49 1600 1462 1732 6367 7000 0001


Obrady Zarządu Głównego OZZKiM 01.12.2023 w Łodzi

W dniu 01.12.2023 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego wraz z udziałem Komisji Rewizyjnej. W czasie spotkanie podsumowaliśmy mijający już rok 2023 oraz wyznaczyliśmy cele i kierunki działań na rok przyszły. Omówione zostało działanie w Branży Transportu Drogowego, sytuacja finansowa związku oraz działania w ramach Forum Związków Zawodowych. Ponieważ w przyszłym roku będziemy obchodzić 15-lecie OZZKiM dyskutowaliśmy nad organizacją uroczystości, która odbędzie się w czasie corocznego zjazdu delegatów.

Relację z posiedzenia Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych, które odbyło się w 7 listopada 2023 roku w Krynicy przedstawili Grzegorz Buksa i Andrzej Janiszczak.
Na spotkaniu omówiono sprawy organizacyjne FZZ w tym:

  • prezentacja preliminarza budżetowego FZZ na 2024 rok,
  • odbyło się przyjęcie regulaminów, przyjmowania, zawieszania, oraz wykluczania organizacji członkowskich,
  • informacje bieżące o płatnościach składek na rzecz FZZ,
  • prezentacja aktywności FZZ w Radzie Dialogu Społecznego,
  • informacja o aktualnej sytuacji spółki Forum – Invest spółka z o.o.,
  • sytuacja w poszczególnych branżach zrzeszonych w FZZ, zostały podjęte uchwały w sprawie zmian przedstawicieli w zarządzie głównym FZZ.

W związku z wnioskiem OZZKIM, Zarząd Główny Forum stwierdził, że przedstawicielem tejże organizacji w składzie Zarządu Głównego FZZ, w zamian za Pana Dariusza Brzezowskiego jest Pan Grzegorz Buksa.

W drugim dniu odbyło się szkolenie dla Członków Zarządu w możliwości pozyskiwania środków finansowych z Unii Europejskiej na szkolenia w zakresie prawa pracy SIP.

W drugiej części Zarządu problemy swojej organizacji ze Skierniewic przedstawił jej przewodniczący kolega Wiktor Szeliga. Po wysłuchaniu i analizie przedstawionych zagadnień udzieliśmy wyczerpujących odpowiedzi oraz zarysowaliśmy dalszą strategię działań dla organizacji ze Skierniewic.

W wolnych głosach odbyła się rozmowa na temat braku OZZKIM w UITP.

UITP – Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego, to organizacja pozarządowa, której działania skierowane są na zaspokajanie interesów o charakterze nieekonomicznym, jest finansowana z budżetów publicznych: państwowych, regionalnych, lokalnych, a także przez darczyńców indywidualnych i firmy.
Założona 17 sierpnia 1885 roku (138 lat temu) prowadzona przez członków, zrzeszająca władzę, sieci i operatorów transportu publicznego, decydentów politycznych, instytuty naukowe i dostawców transportu publicznego i branży usługowej, która działa na rzecz rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej, wydaje publikacja, nadzoruje projekty, organizuje wydarzenia o zasięgu globalnym i zrzesza wszystkich, którzy są żywo zainteresowani rozwojem transportu publicznego.
UITP reprezentuje międzynarodową sieć 1900 firm członkowskich w ponad 100 krajach i obejmuje wszystkie rodzaje transportu publicznego.


Posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM oraz wizyta w naszej organizacji związkowej – MZK Kutno

15.09.2023 odbyły się obrady Zarządu Głównego OZZKiM w Rzgowie koło Łodzi. Prowadzone przez nowego Przewodniczącego Grzogorza Buksę spotkanie było pierwszym posiedzeniem Zarządu po wyborach, które odbyły się w maju podczas zjazdu delegatów w Łodzi. W trakcie obrad omówiliśmy najważniejsze kwestie dotyczące dalszego działania OZZKiM, naszych prac w ramach Branży Transportu, Forum Związków Zawodowych oraz zmian w kodeksie pracy (art.94 indeks 13).

Następnego dnia udaliśmy się do MZK Kutno w celu wsparcia naszej organizacji związkowej Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców Autobusów Miejskich. W trakcie spotkania naszego Zarządu ze Związkowcami z Kutna i Prezesem MZK Kutno doszło do konstruktywnej wymiany poglądów, przekazaliśmy także ważne informacje o nowych ustawach i rozporządzeniach w powstaniu których braliśmy aktywny udział.


Duży sukces emerytury pomostowe zatwierdzone !

Dnia 16.08.2023 prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach pomostowych, kończy to tym samym cały proces legislacyjny w którym braliśmy aktywny udział.

Koniec z dyskryminacja osób pracujących w warunkach szczególnych – wiele lat ciężkiej pracy na poszczególnych szczeblach legislacji przyniosło efekty.

Obecnie emerytury pomostowe przysługują tylko tym osobom, które przed 1 stycznia 1999 r. wykonywały pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

To oznacza, że emerytury pomostowe mają charakter wygasający. Nowelizacja to znosi.

Zniesienie wymogu pracy w szczególnych warunkach – w uzasadnieniu do projektu autorstwa PiS zwrócono uwagę, że postęp technologiczny, który był zakładany w momencie wprowadzania przepisów ustawy, nie poprawił warunków pracy w stopniu upoważniającym do stwierdzenia, że warunki szkodliwe zostały w całości wyeliminowane.

Dlatego uznano, że potrzebne jest zniesienie wymogu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, wykonywanej przed dniem 1 stycznia 1999 r., jako warunku nabycia prawa do emerytury pomostowej.

Zmianie uległy także przepisy dotyczące instytucji rekompensaty. To odszkodowanie za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy o szczególnym charakterze. W nowelizacji zapisano m.in., że okres takiej pracy, który uprawnia do ustalenia rekompensaty, musi przypadać przed 1 stycznia 2009 roku.


Branża Transportu Drogowego i Municypalnego Ślesin czerwiec 2023

W dniu 26.06.2023 odbyło się posiedzenie w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego w Ślesinie. Ze strony OZZKiM reprezentowali nas: Grzegorz Buksa, Andrzej Janiszczak, Agnieszka Siewiera, Stanisław Drzewiecki, Zbigniew Radko i Michał Kruszona.

W czasie spotkanie skupiliśmy się na problemach związanych z wypracowaniem zmian w ustawie dotyczącym czasu pracy kierowcy, rozważaliśmy wprowadzenie zapisu w Ustawie o płacy minimalnej dla kierowców w przewozach pasażerskich do 50 kilometrów (komunikacja miejska), omówiliśmy etapy prac nad emeryturami pomostowymi, została także przedstawiona informacja o dotychczasowych pracach branży w Komisji Infrastruktury Sejmu RP, omówiliśmy sytuację płacową w WORD, oraz przeprowadziliśmy dyskusję ogólną w ramach wolnych wniosków.

Ustawa o czasie pracy kierowcy pomimo, że wprowadzona w zeszłym roku wymaga pewnych poprawek, chodzi głównie o zgodność ustawy z rozporządzeniem. Najważniejszym postulatem jest, aby przerwa przysługująca kierowcy była udzielana pomiędzy 2 a 6 godziną łącznego dziennego czasu prowadzenia pojazdu.

Drugą ważną sprawą z punktu widzenia pracowników komunikacji miejskiej jest zapisanie w ustawie płacy minimalnej dla prowadzących autobusy i tramwaje na wzór ustawy w transporcie międzynarodowym. Jest to istotne głównie dla pracujących w mniejszych firmach komunikacji miejskiej. Podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad zgłoszeniem do Sejmu takiego projektu.


Robocze spotkanie we Wrocławiu

23.06.2023 w ramach współpracy międzyzwiązkowej odbyło się we Wrocławiu spotkanie robocze z Waldemarem Węgłowskim przewodniczącym Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP przy MPK Wrocław. Nasz związek reprezentowany był przez Przewodniczącego Grzegorza Buksę z Gliwic oraz Wiceprzewodniczącego Andrzeja Janiszczaka z Poznania.

Głównym celem spotkania były wspólne inicjatywy ustawowe, omówienie zagadnień BHP, Funkcjonariusz Publiczny, emerytury pomostowe oraz wymiana informacji o funkcjonowaniu komunikacji w Polsce.

Razem możemy więcej !

Emerytury pomostowe – jesteśmy na dobrej drodze do sukcesu

W dniu 13.06.2023 wiceprzewodniczący OZZKiM Andrzej Janiszczak wziął czynny udział w pracy Komisji Polityki Senioralnej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny dotyczącej zmiany w ustawie o emeryturach pomostowych (druk 3321). Projekt ustawy jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie i po akceptacji w/w komisji.

Nie oznacza to niestety końca prac nad ustawą, trzeba teraz dopilnować, żeby przeszła ona przez Sejm bez poprawek, na które niestety prawdopodobnie będą naciskać pracodawcy.

Najważniejszym punktem dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej jest wykreślenie z Ustawy o emeryturach pomostowych w Art.4 punktu 5, który brzmiał:

„przed dniem 1 stycznia 1999 r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy lub art. 32 i art. 33 ustawy o emeryturach i rentach z FUS;”

Oznacza to, że do uzyskania emerytury pomostowej nie będzie już trzeba przepracowania w warunkach szczególnych okresu przed 1 stycznia 1999.

Ustawa teraz trafi do Sejmu, gdzie mamy nadzieję szybko i bez poprawek zostanie uchwalona.

Całość prac komisji nad projektem ustawy można obejrzeć na poniższym video:


Dalsze działania marketingowe – Funkcjonariusz Publiczny

Cały czas prowadzimy akcję nagłaśniania faktu nadania Statusu Funkcjonariusza Publicznego kierowcą i motorniczym w komunikacji miejskiej.

Najważniejsze naszym zdaniem jest prewencyjne działanie ustawy, a będzie to skuteczne wtedy gdy jak największa liczba osób będzie wiedziała o nowym prawie, które chroni prowadzących w MPK.

W związku z tym na naszą prośbę ukazał się artykuł na e-poznań dostępny pod linkiem:

Michał Kruszona udzielił także wywiadu dla lokalnego radia Afera 98,6 FM

Wywiad dla TVP3 Poznań

W związku z wejściem w życie ustawy o Funkcjonariuszu Publicznym dla prowadzących pojazdy w komunikacji miejskiej członkowie naszego zarządu Andrzej Janiszczak oraz Michał Kruszona przy udziale Arnolda Nowaka z Nadzoru Ruchu udzieli wywiadu do głównego wydania programu informacyjnego Teleskop. Wykorzystaliśmy okazję aby przybliżyć opinii publicznej informację o ustawie, która poprawi bezpieczeństwo kierowców i motorniczych, oraz wypromować nasz związek szerszej publiczności. Przypomnijmy, że po trzech latach wytężonej pracy nad ustawą o ochronie prawnej dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej w końcu w ustawa z dnia 14.04.2023 po podpisie prezydenta 24.05.2023 wchodzi w życie z dniem 09.06.2023. Wszyscy mamy nadzieję, że w ten sposób zwiększy się poczucie bezpieczeństwa osób wykonujących przewozy w publicznym transporcie zbiorowym oraz wzmocnione zostanie ich poczucie godności zawodowej. Zmiany mają ograniczyć ataki zarówno fizyczne, jak i werbalne ze strony pasażerów.


Obrady w Izbie Gospodarczej Komunikacji Miejskiej maj 2023

W dniach 24 – 25 maj odbyło się posiedzenie komisji w ramach IGKM dotyczące promocji i reklamy oraz przewróceń pasażerów w komunikacji miejskiej. Nasz związek reprezentowany był przez delegację z Poznania: Andrzeja Janiszczaka oraz Michała Kruszonę.

Obrady składały się z czterech paneli:

1: Promocja komunikacji miejskiej w Wałbrzychu spotkanie z prezydentem miasta Romanem Szełemejem

2: Koncepcja nowego formatu reklamy zewnętrznej na pojazdach komunikacji miejskiej

3: Jak prowadzić zewnętrzne kampanie rekrutacji prowadzących pojazdy?

4: W jaki sposób przeprowadzić wspólną akcję edukacyjną przeciwdziałającą groźnym przewróceniom w pojazdach komunikacji miejskiej ?

Najbardziej interesował nasz ostatni punkt dotyczący przewróceń pasażerów. W trakcie panelu naświetliliśmy problem z punktu widzenia prowadzącego autobus czy tramwaj, braliśmy czynny udział w dyskusji. Naszym celem jest zmiana w programie sygnalizacji świetlnej w taki sposób, żeby wydłużyć cykl żółtego światła do 5 sekund, co da prowadzącemu więcej czasu na bezpieczne zatrzymanie lub przejechanie skrzyżowania.

Oczywiście zdajemy sobie wszyscy sprawę, że problem jest bardziej złożony i poza sygnalizacją świetlną na nagłe hamowania składają się także pozostali uczestnicy ruchu (zarówno inne samochody często zajeżdżające nam drogę jak i wchodzący nagle pod autobus piesi czy rowerzyści, hulajnogi elektryczne itp.) Z drugiej strony poprzez coraz lepszy tabor i płynne perfekcyjne prowadzenie pojazdów, pasażerowie czują się na tyle bezpiecznie i komfortowo, że nie trzymają się w czasie jazdy i w razie konieczności nagłego manewru wynikającego z ruchu drogowego dochodzi do upadków często bardzo groźnych (połamania, stłuczenia, a w najtragiczniejszych przypadkach śmierć pasażera).

Prace w tym temacie dopiero ruszają i będziemy mocno zaangażowani aby poprawić bezpieczeństwo pasażerów i dać komfort psychiczny prowadzącym pojazdy.


Zjazdy w Forum Związków Zawodowych

W ostatnich dniach odbyły się zjazdy Forum Związków Zawodowych w województwach Dolnośląskim gdzie reprezentowała nas Agnieszka Siewiera oraz Śląskim gdzie reprezentował nas Grzegorz Buksa, który ponownie wybrany został na stanowisko wiceprzewodniczącego Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych woj. Śląskiego. Gratulujemy i życzymy samych sukcesów w pracach Forum.


Walne zebranie sprawozdawczo – wyborcze 19.05.2023

W dniu 19 maja odbył się w Łodzi ogólnopolski zjazd delegatów, którego celem było podsumowanie ostatniej kadencji zarządu i komisji rewizyjnej oraz wybory nowych władz OZZKiM.

Dariusz Brzezowski zrezygnował z funkcji przewodniczącego związku, którą pełnił przez dwie ostatnie kadencje. Na funkcję przewodniczącego wybrany został Grzegorz Buksa z Gliwic.

Przeprowadzone wybory do zarządu związku oraz komisji rewizyjnej dały następujący wynik:

Zarząd Główny OZZKIM:

Przewodniczący: Grzegorz Buksa – Gliwice

Wiceprzewodniczący: Andrzej Janiszczak– Poznań

Wiceprzewodniczący: Zbigniew Matuszewski– Łódź

Sekretarz: Agnieszka Siewiera – Głogów

Członek Zarządu: Jarosław Pietrzak – Koszalin

Członek Zarządu: Michał Kruszona – Poznań

Członek Zarządu: Rafał Uglik – Zielona Góra

Komisja Rewizyjna:

Przewodniczący komisji: Zbigniew Radko – Sosnowiec

Członkini komisji: Marta Olewska – Warszawa

Członek Komisji: Piotr Sobala – Poznań

Członek Komisji: Arkadiusz Larwiński – Koszalin

Gratulujemy wyboru na w/w funkcje i życzymy wytrwałości i zapału do dalszej pracy związkowej.

W czasie zebrania udzielono ustępującemu Zarządowi Głównemu absolutorium.

Ustępujący przewodniczący Zarządu Głównego Dariusz Brzezowski podziękował za długoletnią współpracę 4 członkom naszego związku, którzy odchodzą na emeryturę.


Spotkanie Branży Transportu Drogowego

W dniach 18-20 maj 2022 roku odbyło się wyjazdowe spotkanie w ramach Branży Transportu Drogowego.

W czasie spotkania omawiane zostały akty prawne między innymi

  • ustawa o czasie pracy kierowcy z dnia 26 stycznia 2022 r. – odbyła się dyskusja na temat wprowadzenia w ramach komunikacji miejskiej karty kierowcy.
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 19 stycznia 2022r w sprawie bezpieczeństwa pracy w komunikacji miejskiej

Prowadzona była także dyskusja w temacie emerytur pomostowych – wypracowanie stanowiska strony społecznej.

Możliwość komentowania została wyłączona.